Na łamach „szponów” wielokrotnie postulowałem zmiany do ustawy Prawo zamówień publicznych lub innych aktów prawnych. Porozrzucane po setkach już tekstów są one jednak trudno dostępne. Niniejsza strona ma posłużyć zebraniu tego typu postulatów w jednym miejscu. Niektóre z nich dotyczą drobiazgów, niektóre problemów fundamentalnych (niekiedy rozwiązanie problemu fundamentalnego eliminowałoby w ogóle drobiazg). Niektóre zdają się wzajemnie przeczyć (cóż, czasami rozwiązanie jednego problemu unieważni kilka innych – proponowane rozwiązania zawierają niekiedy opcję bardziej radykalną i taką opcję, która ostatecznie też by uszła). Niekiedy postulaty nie są jedynym rozwiązaniem problemu – nie obrażę się, jeśli zostaną one usunięte w inny sposób, byle skuteczny. Niektóre postulaty wymagałyby zmiany dyrektyw. Ale w zasadzie, dlaczego nie?
Zaznaczam jednocześnie, że jest to strona „żywa” – cały czas zarówno pojawiają się tu nowe problemy, jak i znikają stare (w wyniku zmian przepisów, a czasami – weryfikacji stanowiska). Jakiej takiej orientacji w zmianach mogą służyć daty umieszczone przy każdym temacie (pod którymi kryją się linki do odpowiednich tekstów w „szponach”). Niekiedy jest tak, że artykuł dotyczył starej ustawy Pzp (albo o koncesji), ale postulat pozostał aktualny także pod rządami nowej – zmieniły się tylko numery artykułów.
Ostatnia aktualizacja: 15 stycznia 2024 r.
Ustawa Prawo zamówień publicznych:
- art. 2 ust. 1 pkt 1 Pzp: podnieść próg 130 000 zł lub wprowadzić mechanizm jego waloryzacji (19.09.2022, 23.10.2023)
- art. 11 Pzp: uzupełnić o wyłączenie ze stosowania ustawy nabycia dostaw, usług lub robót przeznaczonych do dalszej odsprzedaży (18.12.2023)
- art. 11 ust. 2 pkt 1 Pzp: poszerzyć wyłączenie o umowy inne niż umowy o pracę, ale wykonywane osobiście przez wykonawcę i nie prowadzą działalności gospodarczej (28.11.2022)
- art. 18 ust. 3 Pzp: ograniczyć w zamówieniach publicznych możliwość zastrzegania tajemnicy przedsiębiorstwa (5.01.2015, 12.01.2015)
- art. 56 ust. 1 Pzp: sprecyzować, że osobami mającymi wpływ na wynik nie są osoby przygotowujące postępowanie (26.04.2021)
- art. 56 ust. 3 Pzp: sprecyzować, że osobami mającymi wpływ na wynik nie są osoby przygotowujące postępowanie (26.04.2021)
- art. 56 ust. 6 Pzp: usunąć „rozdwojenie” oświadczeń i obowiązek składania oświadczenia o niekaralności przed pierwszą czynnością (14.12.2020)
- art. 63 ust. 1 i 2 Pzp: wprowadzić możliwość składania wniosków i ofert pisemnie, tj. bez opisanych tam podpisów (11.03.2019, 7.09.2020, 7.11.2022, 16.01.2023)
- art. 74 ust. 1 Pzp: wprowadzić obowiązek publikowania aktualnego protokołu w BZP i w BIP zamawiającego (na początek – bez załączników) (14.10.2013, 12.01.2015)
- art. 74 ust. 2 pkt 1 Pzp: uzupełnić zapis o udostępnianiu ofert zapisem o udostępnianiu innej korespondencji zamawiającego i wykonawców przed wyborem najkorzystniejszej oferty (21.05.2018); zmienić termin na 3 dni od złożenia wniosku, względnie wprowadzić nakaz publikacji ofert (8.02.2021, 17.04.2023)
- art. 78 ust. 1 Pzp: wprowadzić obowiązek przechowywania opublikowanych informacji o postępowaniu na www zamawiającego przez okres 4 lat od podpisania umowy (19.01.2015, 12.01.2015)
- art. 81 Pzp: usunąć obowiązek składania informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP (21.12.2020)
- art. 82 ust. 1 Pzp: usunąć obowiązek sprawozdawania o zamówieniach nieobjętych Pzp (30.12.2013)
- art. 91 ust. 1 Pzp: w przypadku podzielenia przedmiotu zamówienia na kilka identycznych części dopuścić składanie ofert bez wskazywania konkretnych części i wyboru tylu kolejnych najkorzystniejszych ofert, ile jest części (17.05.2010)
- art. 91 ust. 3 Pzp: dopuścić możliwość stosowania tej zasady w przypadku powtórzenia zamówienia na nierozstrzygnięte wcześniej części (tj. objąć nią także wykonawców z poprzedniego postępowania) (13.05.2019)
- art. 94 ust. 1 i 2 Pzp: uszczegółowić poprzez wskazanie, iż określone przez zamawiającego wymogi odnoszą się nie tylko do wykonawcy, ale także do łańcucha podwykonawców (22.01.2018)
- art. 97 ust. 5 Pzp: wprowadzić wymóg, aby w przypadku wadium wniesionego w postaci innej niż pieniądz, żądanie wypłaty mogło być złożone po terminie związania ofertą (np. do 7 dni) (28.08.2022)
- art. 98 ust. 3 Pzp: wprowadzić obowiązek informowania pozostałych wykonawców o wniosku o wcześniejszy zwrot wadium (2.01.2023)
- art. 99 ust. 3 Pzp: wprowadzić obowiązek określenia w opisie przedmiotu zamówienia miejsca realizacji zamówienia za pomocą kodu NUTS (13.08.2018)
- art. 99 ust. 4 i 5 Pzp: obowiązek dopuszczenia równoważności wyłączyć w przypadku gdy wskazanie określonego produktu jest obiektywnie uzasadnione (23.02.2015)
- art. 101 ust. 5 Pzp: poszerzyć obowiązek udowodnienia w ofercie równoważności do innych przypadków, w tym do sytuacji gdy w ofercie wskazano znaki towarowe itp. (29.05.2023)
- art. 107 ust. 2 Pzp: uzupełnić o zasadę, że przedmiotowe środki dowodowe mają być aktualne w chwili złożenia (9.10.2023)
- art. 107 ust. 3 Pzp: uzupełnić o możliwość nieżądania uzupełnienia, jeśli oferta nie wygrywa (28.06.2021)
- art. 108 ust. 1 pkt 5 Pzp: zamienić sformułowanie „z innymi wykonawcami” na „z innymi podmiotami” (19.06.2023)
- art. 109 ust. 1 pkt 8 Pzp: przenieść do obowiązkowych przesłanek wykluczenia (21.06.2021)
- art. 111 ust. 4 Pzp: w odniesieniu do przesłanki wykluczenia z art. 109 ust. 1 pkt 4 odnieść się do czasu trwania stanu tam opisanego, a nie 3 lat (14.02.2022)
- art. 112 ust. 2 pkt 1 Pzp: uchylić (16.11.2020)
- art. 113 Pzp: uchylić (16.11.2020)
- art. 117 ust. 3 Pzp: uwzględnić tu także dostawy (3.04.2023)
- art. 117 ust. 4 Pzp: zwolnić z obowiązku składania oświadczenia wspólników spółki cywilnej (31.05.2021, 18.06.2022), wskazać, że oświadczenie o podziale obowiązków jest składane wraz z dokumentami na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu (1.08.2022)
- art. 118 ust. 2 Pzp: uwzględnić tu także dostawy (3.04.2023)
- art. 118 ust. 3 Pzp: wskazać, że dowody dysponowania potencjałem podmiotów udostępniających zasoby są przedstawiane wraz z dokumentami na potwierdzenie spełniania warunków udziału w postępowaniu (4.11.2019, 30.03.2020)
- art. 124 Pzp: wprowadzić „białą listę wykonawców” i wprowadzić możliwość weryfikacji listy zamiast wymagania dokumentów (4.06.2012, 11.03.2013, 21.03.2022)
- art. 126 ust. 2 Pzp: wprowadzić obowiązek złożenia dokumentów w trybach dwuetapowych przy kwalifikacji do drugiego etapu postępowania – chyba że wszyscy wykonawcy się kwalifikują (8.08.2016)
- art. 127 ust. 1 pkt 1 Pzp: usunąć fragment, że dane umożliwiające dostęp muszą być wskazane w JEDZ (25.07.2022)
- art. 128 ust. 1 Pzp: uwzględnić możliwość nie tylko uzupełnienia pełnomocnictwa, ale także potwierdzenia czynności wykonanej bez umocowania (26.11.2018)
- art. 129 ust. 2 Pzp: zmienić uprawnienie na obowiązek zamawiającego (24.05.2021)
- art. 130 ust. 1 pkt 1 Pzp: zmienić moment wszczęcia postępowania na dzień publikacji ogłoszenia o zamówieniu (26.02.2024)
- art. 134 ust. 1 Pzp: wprowadzić obowiązek określenia w ogłoszeniu o zamówieniu miejsca realizacji zamówienia za pomocą kodu NUTS (13.08.2018)
- art. 135 ust. 6 Pzp: zlikwidować zakaz ujawniania źródeł pytań zadanych podczas zebrania wykonawców (20.08.2018)
- art. 136 ust. 5 Pzp: usunąć obowiązek składania informacji o złożonych ofertach do Prezesa UZP (21.12.2020)
- art. 137 ust. 5 Pzp: umożliwić publikację zmiany SWZ przed upływem 48 godzin od wysłania ogłoszenia o zmianie ogłoszenia o zamówieniu w DUUE (4.01.2021)
- art. 138 ust. 2 pkt 1 Pzp: umożliwić skrócenie terminu składania ofert także przed upływem 35 dni od publikacji wstępnego ogłoszenia informacyjnego, do 15 dni plus ilość dni, która pozostała do upływu tych 35 dni (8.03.2010)
- art. 139 ust. 1 Pzp: zastąpić sformułowanie „o ile taka możliwość została przewidziana” sformułowaniem „o ile przewidziano to” (7.11.2016)
- art. 146 ust. 1 Pzp: umożliwić odrzucenie wniosku o dopuszczenie do udziału w postępowaniu w przypadku m.in. czynu nieuczciwej konkurencji (29.10.2012, 19.05.2014)
- art. 146 ust. 1 pkt 1 Pzp: uchylić (17.02.2020)
- art. 149 Pzp: w przypadku, gdy pierwszy etap postępowania w trybie dwustopniowym przebrnie tylko jeden wykonawca, zrezygnować w drugim etapie z trybu ofertowego na rzecz negocjacji z tym wykonawcą na zasadach analogicznych do zamówienia z wolnej ręki (25.10.2010)
- art. 151 ust. 1 Pzp: skrócić minimalny termin składania ofert w trybach dwustopniowych (22.03.2010)
- art. 163 ust. 2 Pzp: usunąć odwołanie do art. 226 ust. 5 Pzp w zakresie niezgodności przedmiotu oferty z przedmiotem zamówienia (25.11.2013)
- art. 168 Pzp: w przypadku, gdy pierwszy etap postępowania w trybie dwustopniowym przebrnie tylko jeden wykonawca, zrezygnować w drugim etapie z trybu ofertowego na rzecz negocjacji z tym wykonawcą na zasadach analogicznych do zamówienia z wolnej ręki (25.10.2010)
- art. 212 Pzp: w przypadku, gdy pierwszy etap postępowania w trybie dwustopniowym przebrnie tylko jeden wykonawca, zrezygnować w drugim etapie z trybu ofertowego na rzecz negocjacji z tym wykonawcą na zasadach analogicznych do zamówienia z wolnej ręki (25.10.2010)
- art. 149, 168, 186, 212 Pzp: w przypadku, gdy pierwszy etap postępowania w trybie dwustopniowym przebrnie tylko jeden wykonawca, zrezygnować w drugim etapie z trybu ofertowego na rzecz negocjacji z tym wykonawcą na zasadach analogicznych do zamówienia z wolnej ręki (25.10.2010)
- art. 214 ust. 1 pkt 6 Pzp – poszerzyć zakres przesłanek pozwalających na zastosowanie zamówienia z wolnej ręki na tej podstawie: poszerzyć listę trybów o inne tryby poprzedzone ogłoszeniem (w szczególności negocjacje z ogłoszeniem), poszerzyć zakres przesłanek odrzucenia ofert (np. o czyn nieuczciwej konkurencji) (13.06.2022)
- art. 214 ust. 1 pkt 11-14 Pzp – wyeliminować zamówienia in-house z ustawy albo wprowadzić wyjątki od stosowania przepisów dotyczących oświadczeń z art. 56 i spełniania warunków udziału w postępowaniu (7.01.2019)
- art. 214 ust. 9 Pzp: objąć zakazem także zamówienia udzielane na podstawie art. 214 ust. 1 pkt 1 lit. a (14.06.2021)
- art. 222 ust. 2 Pzp: wprowadzić podobny przepis dotyczący braku możliwości złożenia oferty przez wykonawców, dający im dodatkowy czas na to (14.11.2022)
- art. 220 ust. 3 Pzp: zamienić obowiązek na prawo zamawiającego; wprowadzić minimalny termin na wyrażenie zgody (16.03.2020; 6.09.2021)
- art. 222 ust. 2 Pzp: wprowadzić analogiczną zasadę w przypadku awarii przed terminem składania ofert z gwarancją minimalnego terminu, który pozostanie wykonawcom na złożenie oferty po usunięciu awarii (25.10.2021)
- art. 222 ust. 5 Pzp: zastąpić umieszczanie informacji o ofertach przez zamawiającego automatycznym ujawnianiem kluczowych elementów ofert na platformie elektronicznej (2.03.2020)
- art. 223 ust. 1 Pzp: wprowadzić możliwość negocjacji dotyczących złożenia oferty w razie konieczności poprawy nieistotnej omyłki (4.02.2019), wprowadzić możliwość negocjacji w celu obniżenia ceny oferty uznanej za najkorzystniejszą (13.02.2023)
- art. 224 ust. 2 Pzp: połączyć przesłanki z pkt. 1 i 2, w taki sposób, aby zamawiający wzywał do badania wykonawcę z ceną o co najmniej 30% niższą od wartości zamówienia (a w przypadku jej aktualizacji z uwzględnieniem okoliczności, które nastąpiły po wszczęciu postępowania – od zaktualizowanej wartości zamówienia), chyba że rozbieżność wynika z przyczyn oczywistych (15.01.2024)
- art. 224 ust. 4 Pzp: wyłączyć obowiązek wykazania tych okoliczności dla usług bankowych, ubezpieczeniowych itp. (31.01.2022)
- art. 226 ust. 1 pkt 1 Pzp: zlikwidować obowiązek zwrotu oferty złożonej po terminie (17.02.2020)
- art. 226 ust. 1 pkt 5 Pzp: wprost umożliwić odrzucenie oferty, gdy składana próbka lub prezentacja uzyskuje w kryterium jakościowym ocenę niższą od określonego progu (31.10.2011)
- art. 226 ust. 1 pkt 11 Pzp: odmowę wykonawcy zastąpić brakiem zgody wykonawcy na poprawę omyłki (17.08.2015)
- art. 232 ust. 1 Pzp: w przypadku aukcji elektronicznej wprowadzić obowiązek informowania o odrzuceniach i wykluczeniach wraz z zaproszeniami do aukcji (4.10.2010, 3.06.2013)
- art. 240 ust. 2 Pzp: usunąć obowiązek weryfikacji kryteriów w ofercie, względnie uzupełnić alternatywą – obwarowaniem stosownymi sankcjami umownymi (6.04.2021, 23.05.2022)
- art. 242 ust. 3 Pzp: zrezygnować z ograniczenia ustalenia stałej ceny lub kosztu tylko do sytuacji, gdy wynikają one z przepisów (27.06.2016)
- art. 246 ust. 1–2 Pzp: zrezygnować z limitu ograniczającego kryterium ceny, natomiast wprowadzić obowiązek uwzględniania kosztów cyklu życia w ocenie ofert oraz kryteriów jakościowych, jeśli nie wszystkie parametry jakościowe zostały określone w wymogach (13.11.2017, 18.02.2019, 25.03.2019, 9.11.2020)
- art. 248 ust. 1 i 2 Pzp: dopuścić inny model wyboru oferty najkorzystniejszej w przypadku identycznej punktacji, np. poprzez preferowanie w takim wypadku mniejszych przedsiębiorstw (24.12.2012)
- art. 252 ust. 1 Pzp: uchylić (16.03.2020)
- art. 252 ust. 2 Pzp: zamienić wezwanie do zgody na wybór oferty propozycją podpisania umowy (16.03.2020)
- art. 252 ust. 3 Pzp: zamienić odmowę zgody na wybór oferty odniesieniem do odmowy podpisania umowy (16.03.2020)
- art. 255 Pzp: wprowadzić możliwość unieważnienia postępowania w innych przypadkach przewidzianych przez zamawiającego lub wprowadzić przesłankę odrzucenia, jeśli w części złożono ofertę, ale nie można jej wybrać z uwagi na limit części, jakie można powierzyć jednemu wykonawcy (5.06.2023)
- art. 255 pkt 3 Pzp: sformułowanie „może zwiększyć” zastąpić słowem „zwiększa” (1.07.2019); wyłączyć możliwość zwiększenia środków w przypadku, gdy zamawiający poda w specyfikacji kwotę, którą zamierza przeznaczyć na sfinansowanie zamówienia (3.08.2020); uzupełnić o możliwość unieważnienia, gdy najtańsza z ofert niepodlegających odrzuceniu przekracza budżet (9.08.2021)
- art. 256 Pzp: pozwolić na zasadach wskazanych w tym przepisie na unieważnienie postępowania w trybie dialogu konkurencyjnego po złożeniu wniosków, a przed terminem składania ofert (8.01.2024)
- art. 257 Pzp: dopuścić unieważnienie w przypadku nieuzyskania środków nie tylko publicznych, a także w przypadku utraty środków (22.01.2024)
- art. 260 ust. 1 Pzp: uzupełnić o obowiązek poinformowania o powodach odrzucenia ofert (13.12.2021)
- art. 261 Pzp: uzupełnić kwestię obowiązku zwrotu kosztów o unieważnienie przed otwarciem ofert (25.01.2021)
- art. 264 ust. 2 pkt 1 Pzp: dodać możliwość wcześniejszego zawarcia umowy, jeśli pozostali wykonawcy złożą wnioski o wcześniejszy zwrot wadium (25.09.2023)
- art. 265 ust. 1 Pzp: wyłączyć obowiązek w przypadku, gdy nie były publikowane ogłoszenie o zamówieniu ani ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy (11.12.2023)
- art. 274 ust. 4 Pzp: usunąć fragment, że dane umożliwiające dostęp muszą być wskazane w oświadczeniu wykonawcy (25.07.2022)
- art. 275 Pzp: wprowadzić czwarty wariant trybu podstawowego, przewidujący oba typy negocjacji na kolejnych etapach postępowania (21.08.2023)
- art. 278 ust. 1 Pzp: zakazać wyłącznie istotnych zmian treści SWZ w wyniku negocjacji (1.02.2021, 21.08.2023)
- art. 281 ust. 1 Pzp: wprowadzić obowiązek określenia w ogłoszeniu o zamówieniu miejsca realizacji zamówienia za pomocą kodu NUTS (13.08.2018)
- art. 284 ust. 2 Pzp: zmienić termin 4 dni na np. 7 dni, jeśli zamawiający wyznaczy minimum 14-dniowy termin na składanie ofert (12.06.2023)
- art. 284 ust. 6 Pzp: zlikwidować zakaz ujawniania źródeł pytań zadanych podczas zebrania wykonawców (20.08.2018)
- art. 305 pkt 2 Pzp – poszerzyć zakres przesłanek pozwalających na zastosowanie zamówienia z wolnej ręki na tej podstawie: poszerzyć listę trybów o inne tryby poprzedzone ogłoszeniem (w szczególności negocjacje z ogłoszeniem), poszerzyć zakres przesłanek odrzucenia ofert (np. o czyn nieuczciwej konkurencji) (13.06.2022)
- art. 307 ust. 2 Pzp: zamienić obowiązek na prawo zamawiającego; wprowadzić minimalny termin na wyrażenie zgody (16.03.2020; 6.09.2021)
- art. 308 ust. 3 pkt 1 Pzp: dodać możliwość wcześniejszego zawarcia umowy, jeśli pozostali wykonawcy złożą wnioski o wcześniejszy zwrot wadium (25.09.2023)
- art. 309 ust. 1 Pzp: wyłączyć obowiązek w przypadku, gdy nie były publikowane ogłoszenie o zamówieniu ani ogłoszenie o zamiarze zawarcia umowy (11.12.2023)
- art. 311 ust. 1 Pzp: wyłączyć stosowanie przepisów o wadium w postępowaniu o zawarcie umowy ramowej (14.06.2010)
- art. 432 Pzp: wprowadzić obowiązek publikowania kopii umów zawartych w wyniku postępowań o udzielenie zamówienia publicznego w BZP i BIP zamawiającego (24.01.2011, 12.01.2015); zastąpić obowiązek zawarcia umowy pisemnej automatycznym zawarciem umowy po informacji zamawiającego o wyborze oferty i upływie okresu stand-still (10.08.2015)
- art. 433 pkt 1 Pzp: dopisać, że chodzi o opóźnienie niezawinione przez wykonawcę (16.08.2021)
- art. 433 pkt 4 Pzp: znieść obowiązek w stosunku do przypadków, w których zamawiający obiektywnie nie może ustalić żadnego minimum (np. gdy zapotrzebowanie wynika z potrzeb jego klientów) (7.06.2021)
- art. 436 Pzp: uzupełnić o obowiązek wskazania maksymalnej wysokości odpowiedzialności odszkodowawczej (27.12.2023)
- art. 436 pkt 1 Pzp: przenieść zasadę wyznaczania terminów w dniach/tygodniach/miesiącach do przepisów o dokumentach zamówienia (13.11.2023)
- art. 436 ust. 4 Pzp: zmienić odniesienie do umów zawieranych na dłużej niż 12 miesięcy, na odniesienie do umów, na podstawie których wynagrodzenie jest wypłacane przez dłużej niż 12 miesięcy (2.11.2021, 7.08.2023)
- art. 439 ust. 1 Pzp: zmienić odniesienie do umów zawieranych na dłużej niż 6 miesięcy, na odniesienie do umów, na podstawie których wynagrodzenie jest wypłacane przez dłużej niż 6 miesięcy (2.11.2021, 7.08.2023), wyłączyć ze stosowania niektóre przedmioty zamówień (np. umowy prowizyjne) (14.08.2023)
- art. 439 ust. 2 pkt 1 Pzp: ograniczyć dowolność zamawiającego w kształtowaniu minimalnego progu zmiany kosztów, od którego uzależniona jest waloryzacja (19.04.2021)
- art. 439 ust. 2 pkt 4 Pzp: ograniczyć dowolność zamawiającego w kształtowaniu maksymalnego wymiaru waloryzacji (19.04.2021); zastąpić obowiązek zamawiającego uprawnieniem (24.01.2022)
- art. 439 ust. 5 Pzp: ograniczyć obowiązek tylko do przypadków zwiększenia wynagrodzenia (22.05.2023)
- art. 447 Pzp: uchylić (31.12.2012)
- art. 447 ust. 1 Pzp: zastąpić wynagrodzenie „wymagalne” wynagrodzeniem za roboty, które były objęte poprzednią częścią zapłaty (zaliczką) (31.12.2012)
- art. 454 ust. 2 Pzp: sprecyzować, że zmiana istotna to zmiana w stosunku do złożonej oferty, a nie zawartej umowy (4.05.2021)
- art. 455 ust. 2 Pzp: sprecyzować, że uwzględnia się tu bilans wartości zmian (30.05.2022)
- art. 457 ust. 1 Pzp: uzupełnić przepis o możliwość unieważnienia umowy w przypadku wady postępowania, która miała lub mogła mieć wpływ na wynik postępowania (29.03.2021; 8.11.2021)
- art. 462 ust. 7 Pzp: uwzględnić obowiązek uzyskania podobnej oceny w kryteriach selekcji i kryteriach oceny ofert, jeśli dotyczą właściwości wykonawcy, wprowadzić analogiczny przepis dotyczący zmiany podziału zakresu obowiązków pomiędzy wykonawcami wspólnie wykonującymi zamówienie (27.02.2023), uwzględnić obowiązek wykazania braku przesłanek wykluczenia przez nowy podmiot (13.03.2023)
- art. 464-465 Pzp: uchylić (31.12.2012)
- art. 465 ust. 8 Pzp: wyłączyć stosowanie w zamówieniach przepisów art. 6491-6495 dotyczących obowiązku złożenia gwarancji zapłaty na żądanie wykonawcy (11.06.2012)
- art. 506 Pzp: uzupełnić o zasady postępowania w przypadku objęcia odwołania lub przystąpienia do odwołania tajemnicą przedsiębiorstwa (11.09.2017)
- art. 507 Pzp: wprowadzić obowiązek przesyłania pism w formie elektronicznej do wszystkich pozostałych stron postępowania odwoławczego (19.02.2024)
- art. 515 ust. 2 pkt 1 Pzp: wprowadzić dłuższy, np. 15-dniowy termin na wniesienie odwołania na treść dokumentów zamówienia w postępowaniach o wartości przekraczającej 10 mln euro dla dostaw i usług oraz 20 mln euro dla robót (17.04.2023)
- art. 521 Pzp: wprowadzić obowiązek przesyłania odpowiedzi na odwołanie do wszystkich pozostałych stron postępowania odwoławczego (19.02.2024)
- art. 522 ust. 3 Pzp: zapewnić odwołującemu określony termin na podjęcie decyzji o możliwości wycofania pozostałych zarzutów (7.12.2015)
- art. 525 ust. 1 Pzp: dopuścić możliwość przystąpienia do postępowania odwoławczego po różnych stronach, w zależności od zarzutów (3.04.2018)
- art. 529 ust. 1 Pzp: wprowadzić mechanizm rozpatrywania odwołania w zakresie przesłanek odrzucenia niezwłocznie po jego wpłynięciu (lub uzupełnieniu braku formalnych) (12.11.2012)
- art. 554 ust. 1 Pzp: umożliwić uwzględnienie odwołania w przypadku zarzutu bezprawnego zatrzymania przez zamawiającego wadium (16.08.2010)
- art. 560 Pzp: wprowadzić obowiązek przesłania przez KIO stronom kopii orzeczenia z uzasadnieniem drogą elektroniczną (13.05.2013)
- art. 575 Pzp: wprowadzić możliwość zwrotu wpisu od odwołania mimo przegranej odwołującego, jeśli przegrywa z powodu dowodów, do których nie mógł mieć dostępu przed postępowaniem odwoławczym (10.02.2020); zlikwidować zasadę dzielenia kosztów między strony w przypadku uwzględnienia części zarzutów odwołania (14.04.2020)
- art. 610: umożliwić zaskarżenie wyników kontroli Prezesa UZP do sądu administracyjnego (20.02.2012)
- art. 617: umożliwić zaskarżenie wyników kontroli Prezesa UZP do sądu administracyjnego (20.02.2012)
- § 2 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy: usunąć (lub zmienić status na dobrowolny, a nie obowiązkowy powyżej progów unijnych) (10.05.2021)
- § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie podmiotowych środków dowodowych oraz innych dokumentów lub oświadczeń, jakich może żądać zamawiający od wykonawcy: dopuścić alternatywnie zaświadczenie polskiego KRK z danymi zaczerpniętymi z odpowiedniego państwa członkowskiego za pomocą systemu ECRIS (29.06.2015)
- § 5 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie: dopuścić możliwość składania tłumaczeń na język inny niż polski, o ile zamawiający dopuścił składanie ofert w tym języku (19.10.2015)
- § 6 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie: napisać jeszcze raz, po ludzku (5.07.2021)
- § 7 ust. 2 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie sposobu sporządzania i przekazywania informacji oraz wymagań technicznych dla dokumentów elektronicznych oraz środków komunikacji elektronicznej w postępowaniu o udzielenie zamówienia publicznego lub konkursie: napisać jeszcze raz, po ludzku (5.07.2021)
- § 5 rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie protokołów postępowania oraz dokumentacji postępowania o udzielenie zamówienia publicznego: wprowadzić kary dla zamawiających za niewykonanie obowiązków przewidzianych w tym przepisie (12.01.2015)
- załącznik 1 do rozporządzenia Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii w sprawie ogłoszeń zamieszczanych w Biuletynie Zamówień Publicznych: ograniczyć treść ogłoszeń o zamówieniu do absolutnego minimum (zrezygnować z dokumentów, informacji o środkach komunikacji elektronicznej, technicznych aspektach składania ofert, RODO i wielu innych) (31.10.2022)
- § 17 ust. 1 rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów w sprawie postępowania przy rozpoznawaniu odwołań przez Krajową Izbę Odwoławczą: wprowadzić możliwość prowadzenia posiedzeń i rozpraw zdalnych (4.12.2023)
Ustawa o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi:
- art. 29 ust. 1 pkt 2 ustawy: w przypadku, gdy pierwszy etap postępowania o udzielenie koncesji przebrnie tylko jeden wykonawca, zrezygnować w drugim etapie z trybu ofertowego na rzecz negocjacji z tym wykonawcą na zasadach analogicznych do zamówienia z wolnej ręki (25.10.2010)
- art. 45 ust. 2 ustawy: wykreślić, albo co najmniej zastąpić sformułowanie „czas trwania umowy koncesji” sformułowaniem „okres eksploatacji obiektu budowlanego lub wykonywania usługi” (29.11.2010)
- art. 45 ust. 2 ustawy: poszerzyć sformułowanie „odzyskania nakładów inwestycyjnych za wykonanie robót budowlanych lub świadczenie usług wraz ze zwrotem zainwestowanego kapitału, z uwzględnieniem inwestycji początkowych i inwestycji dokonanych w czasie trwania koncesji” o element pozwalający uwzględnić także zysk koncesjonariusza (29.11.2010)
Ustawa o partnerstwie publiczno-prywatnym:
- uchylić ustawę i nie uchwalać żadnej w zamian (5.09.2011)
Ustawa o finansach publicznych:
- art. 243 ust. 1 ustawy: ująć w licznikach ułamków dla wyliczenia wskaźników dla poszczególnych lat wydatki bieżące pomniejszone o bieżące wydatki na obsługę długu (13.12.2010)
- art. 243 ust. 3 ustawy: dodać wyłączenie z ograniczenia spłat zadłużenia w sytuacji zmiany dotychczasowego długu na nowy, zaciągnięty na korzystniejszych warunkach (np. w wyniku konsolidacji zadłużenia), o ile nie zmienia się znacząco sposób i okres spłaty zadłużenia (13.12.2010, 3.02.2014)
Ustawa o przeciwdziałaniu nadmiernym opóźnieniom w transakcjach handlowych:
- art. 8 ustawy: uchylić, a podmioty publiczne objąć regulacją z art. 7 ustawy (17.09.2012)
Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych:
- art. 35 ust. 2 pkt 2 ustawy: uchylić, ewentualnie objąć nim wszystkich zamawiających, a nie tylko jst oraz sprecyzować (27.09.2021, 23.01.2023)
- art. 68 ust. 3 ustawy: uchylić, ewentualnie objąć nim wszystkich zamawiających, a nie tylko jst (27.09.2021, 23.01.2023)
- art. 76 ust. 2 ustawy: uchylić (27.09.2021, 23.01.2023)
Ustawa o szczególnych rozwiązaniach w zakresie przeciwdziałania wspieraniu agresji na Ukrainę oraz służących ochronie bezpieczeństwa narodowego:
- art. 7 ust. 1 ustawy: przesłanki wykluczenia przenieść do art. 108 Pzp (25.04.2022)
- art. 7 ust. 2 ustawy: uchylić (25.04.2022)
- art. 7 ust. 9 ustawy: sformułować w taki sposób, aby wskazywał jednoznacznie, że przepisy ust. 1-8 stosuje się dodatkowo do takich postępowań (25.04.2022)
- art. 22 ust. 2 ustawy: zmienić „dokumentację zamówienia” na „dokumenty zamówienia”, wprowadzić możliwość żądania nowych oświadczeń i dokumentów na potwierdzenie braków przesłanek wykluczenia w postępowaniach, w których upłynął termin składania wniosków lub ofert (25.04.2022, 9.05.2022)
art. 2 pkt 13 – zamówienie publiczne należałoby zdefiniować inaczej, niż jako odpłatną umowę. W obecnym brzmieniu ustawy mamy do czynienia z tautologią, zwłaszcza w art. 139 ustawy – „umowy w sprawie zamówień publicznych”.
Najprościej byłoby zastosować określenie „odpłatne świadczenie… realizowane przez wykonawcę na rzecz zamawiającego”, ale tutaj dalej koślawo brzmi zwrot „udzielenie zamówienia”.